Montaż instalacji LPG to jeden z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. Jednak nie każdy silnik „lubi gaz”. Odpowiedni wybór jednostki napędowej jest kluczowy – zarówno z perspektywy trwałości, jak i opłacalności inwestycji. Wyjaśniamy, jakie silniki najlepiej współpracują z instalacjami gazowymi, a na które warto uważać.

Dlaczego nie każdy silnik nadaje się do LPG?

Gaz płynny (LPG) spala się inaczej niż benzyna. Ma inną temperaturę spalania, wymaga nieco innego składu mieszanki, a ponadto gorzej chłodzi gniazda zaworowe. To powoduje, że w niektórych jednostkach montaż instalacji LPG może prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów silnika, a nawet jego poważnych awarii.

Kluczowe znaczenie mają tutaj m.in.:

  • Materiał i technologia wykonania głowicy oraz gniazd zaworowych:
    w silnikach podatnych na LPG stosuje się zazwyczaj utwardzane gniazda zaworowe odporne na wysokie temperatury. W jednostkach mniej odpornych – np. wielu nowoczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem – gniazda bywają zbyt delikatne, co skutkuje ich wypalaniem.
  • Rodzaj wtrysku:
    silniki z klasycznym, pośrednim wtryskiem benzyny najczęściej bezproblemowo współpracują z LPG. W przypadku silników z wtryskiem bezpośrednim (np. FSI, TSI, GDI) sprawa jest bardziej skomplikowana. Choć dostępne są instalacje do takich jednostek, to często wymagają one dotrysku benzyny, co zmniejsza oszczędności.
  • Sterowanie zaworami i luzy zaworowe:
    silniki z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego (tzw. popychacze hydrauliczne) lepiej tolerują eksploatację na LPG, ponieważ luz jest stale regulowany. W silnikach z mechaniczną regulacją luzu (np. regulacja śrubkowa lub płytkami) użytkownik musi pamiętać o regularnym sprawdzaniu i korekcie luzów – zwłaszcza jeśli głowica nie była fabrycznie przystosowana do gazu

Silniki do gazu – cechy silników, które „lubią gaz”

Wybierając silnik do montażu LPG, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych cech konstrukcyjnych:

1. Klasyczny, pośredni wtrysk paliwa

To najważniejszy czynnik wpływający na bezproblemową pracę silnika na LPG. W pośrednim wtrysku paliwo (lub gaz w stanie lotnym) trafia do kolektora dolotowego, gdzie miesza się z powietrzem. To rozwiązanie jest proste i bezpieczne – zarówno dla silnika, jak i dla portfela.

2. Prosta, sprawdzona konstrukcja silnika

Im prostszy silnik, tym mniejsze ryzyko problemów. Jednostki wolnossące, bez turbo, bez skomplikowanych systemów zmiennych faz rozrządu, zwykle znoszą LPG lepiej. Mniejsza liczba czujników i układów sterujących to również mniej potencjalnych źródeł błędów po konwersji na gaz.

3. Trwałe gniazda zaworowe

Silniki odporne na LPG mają zazwyczaj utwardzane gniazda zaworowe i zawory ze stopów odpornych na wysokie temperatury. Dzięki temu znoszą długotrwałą eksploatację na gazie bez ryzyka wypalenia zaworów.

4. Hydrauliczną regulację luzu zaworowego

Silniki z popychaczami hydraulicznymi same kompensują luz zaworowy, co jest dużym plusem przy eksploatacji na LPG. Unikamy wówczas kosztownego i czasochłonnego ustawiania luzów co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

5. Niskie wysilenie silnika

W kontekście silników „lubiących gaz” często mówi się o niskim wysileniu jednostki napędowej. To potoczne określenie odnosi się do stosunku mocy silnika do jego pojemności skokowej. Im mniejsza moc przypada na litr pojemności, tym silnik jest mniej „wysilony”, czyli pracuje w spokojniejszych warunkach, z mniejszymi obciążeniami mechanicznymi i cieplnymi.

Przykład:

  • silnik 2.0 o mocy 115 KM – to jednostka relatywnie „niewysilona”
  • silnik 1.4 o mocy 150 KM – to już silnik wysoko wysilony, mocno „wyżyłowany”

Silniki mniej podatne na LPG – na co uważać?

Niektóre jednostki silnikowe są znane z tego, że nie najlepiej znoszą instalacje gazowe. Do najczęstszych problemów należą:

  • wypalanie gniazd zaworowych
  • problemy z układem wtryskowym w silnikach z bezpośrednim wtryskiem
  • zubożenie mieszanki i przegrzewanie silnika, jeśli instalacja nie jest właściwie skalibrowana
  • szybsze zużycie świec zapłonowych i cewek w silnikach z turbosprężarką

W przypadku nowoczesnych jednostek z wtryskiem bezpośrednim (np. TSI, GDI, EcoBoost) stosuje się często specjalistyczne instalacje LPG z systemem dotrysku benzyny w celu chłodzenia wtryskiwaczy. To podnosi koszty eksploatacji i zmniejsza opłacalność montażu gazu.

Najlepsze silniki do gazu – przykłady silników, które dobrze znoszą LPG

Poniżej lista przykładowych silników i modeli samochodów, które uchodzą za „gazolubne”:

Toyota

  • 1.6 16V VVT-i – Corolla, Avensis, Yaris
  • 1.8 16V (1ZZ-FE) – Avensis, Corolla Verso
  • 2.0 16V (1AZ-FE) – RAV4, Avensis
    Uwagi: trwałe zawory, pośredni wtrysk, brak turbo.

Opel

  • 1.6 8V (X16SZR, Z16SE) – Astra G, Corsa C, Zafira A
  • 1.8 16V (Z18XE) – Astra G/H, Vectra B/C
    Uwagi: prosty mechanizm zaworowy, dobra współpraca z LPG.

Volkswagen

  • 1.6 MPI (BSE, BFQ, AZD) – Golf IV/V, Passat B5, Bora
  • 2.0 8V (AQY, APK) – Golf IV, Passat B5
    Uwagi: brak turbo, wtrysk pośredni.

Skoda

  • 1.6 MPI (BSE, BFQ) – Octavia I/II, Fabia
  • 2.0 8V (APK, AQY) – Octavia I
    Uwagi: te same jednostki co w VW, ale dedykowane do Skody.

Audi

  • 1.6 MPI (ANA, BGU) – A3 8L/8P, A4 B5/B6
  • 2.0 8V (ALT, AQY) – A4 B5/B6
    Uwagi: klasyczny wtrysk wielopunktowy, dobra tolerancja LPG.

BMW

  • R6 2.0 (M52B20, M54B20) – Seria 3 E46, E39
  • R6 2.5 (M52B25, M54B25) – Seria 3 E46, Seria 5 E39
  • R6 3.0 (M54B30) – Seria 5 E39, X5 E53
    Uwagi: legendarne rzędowe szóstki, świetnie znoszą gaz (przy odpowiedniej regulacji).

Peugeot

  • 1.4 8V (TU3JP) – 206, 307
  • 1.6 8V (TU5JP) – 206, 307
    Uwagi: prosty mechanizm zaworowy, trwałe jednostki.

Citroen

  • 1.4 8V (TU3JP) – C3, Xsara
  • 1.6 8V (TU5JP) – C4, Xsara Picasso
    Uwagi: identyczne silniki jak w Peugeocie.

Renault

  • 1.4 8V (E7J) – Clio II, Megane I
  • 1.6 8V (K7M) – Megane I, Scenic
  • 1.6 16V (K4M) – Megane II, Laguna II
    Uwagi: dobra trwałość, możliwa regulacja luzów zaworowych.

Dacia

  • 1.6 8V (K7M) – Duster, Logan, Sandero
  • 1.6 16V (K4M) – Duster, Logan, Sandero
    Uwagi: tańsze odpowiedniki Renault, ale ten sam silnik.

Hyundai

  • 1.4 16V (G4FA) – i30, Elantra
  • 1.6 16V (G4FC) – i30, Tucson
    Uwagi: pośredni wtrysk, dobra odporność na gaz.

Kia

  • 1.4 16V (G4FA) – Ceed, Rio
  • 1.6 16V (G4FC) – Ceed, Sportage
    Uwagi: silniki takie same jak w Hyundaiu, ale osobna marka.

Honda

  • 1.6 16V (D16Y8, D16W7) – Civic VI, VII
  • 1.8 16V (R18A) – Civic VIII
    Uwagi: dobra jakość zaworów, ale wymaga okresowej regulacji luzów.

Mitsubishi

  • 1.6 16V (4G18) – Lancer, Carisma
  • 1.8 16V (4G93) – Carisma, Space Star
    Uwagi: trwałe jednostki, pośredni wtrysk.

Subaru

  • 2.0 SOHC/DOHC wolnossące (EJ20) – Legacy, Forester
    Uwagi: Subaru oferowało fabryczne LPG w tych jednostkach.

Fiat

  • 1.2 8V (188A4.000) – Punto II, Panda
  • 1.4 8V (350A1.000) – Grande Punto, Bravo
    Uwagi: prosta konstrukcja, lubi gaz.

Jeśli planujesz montaż instalacji gazowej, kluczowy jest świadomy wybór silnika. Najlepiej z gazem współpracują klasyczne, wolnossące jednostki z pośrednim wtryskiem i hydrauliczną regulacją luzów zaworowych. Unikaj natomiast silników z bezpośrednim wtryskiem i delikatnymi gniazdami zaworowymi, jeśli zależy Ci na bezproblemowej eksploatacji.

Pamiętaj, że nawet najlepszy silnik wymaga odpowiednio dobranej i profesjonalnie zamontowanej instalacji LPG. Regularne serwisowanie układu gazowego i kontrola stanu zaworów to inwestycja w długą i bezproblemową jazdę na gazie. W naszym serwisie w Płocku montaż instalacji gazowej przeprowadzamy zgodnie z najwyższymi standardami, a na czas montażu oferujemy auto zastępcze gratis – zapraszamy!