Uszkodzenia karoserii zdarzają się nawet najbardziej ostrożnym kierowcom. Wgniecenie po uderzeniu w słupek, szkoda parkingowa po powrocie z zakupów, a może efekt silnego gradobicia? Niezależnie od przyczyny, kluczowe jest dobranie właściwej metody naprawy. Dzisiejsze technologie dają ogromne możliwości – od bezinwazyjnego PDR po klasyczne działania blacharsko-lakiernicze. Przyjrzyjmy się dokładnie, jak wygląda profesjonalna naprawa wgnieceń w zależności od rodzaju uszkodzenia i jego umiejscowienia.

PDR – usuwanie wgnieceń bez lakierowania karoserii

PDR (Paintless Dent Repair) to metoda, która zrewolucjonizowała podejście do napraw karoserii. Dzięki niej możliwe jest usunięcie wgnieceń bez konieczności lakierowania, a więc taniej, szybciej i bez utraty wartości auta.

Kiedy się sprawdza?

  • wgniecenie jest niewielkie (do kilku centymetrów)
  • nie został uszkodzony lakier, nie ma odprysków ani pęknięć
  • miejsce nie było wcześniej naprawiane szpachlą
  • najlepiej sprawdza się na maskach, dachach, błotnikach i drzwiach

Naprawa metodą PDR polega na wypychaniu lub wyciąganiu blachy w miejscu wgniecenia tak, aby powróciła do swojego pierwotnego kształtu. Wymaga to użycia specjalistycznych narzędzi: dźwigni, haków, prętów o różnej długości i grubości, a także oświetlenia LED pozwalającego na precyzyjną ocenę stanu powierzchni.

Przed przystąpieniem do naprawy wgniecenia metodą PDR konieczna jest właściwa ocena stanu blacharsko-lakierniczego w obrębie wgniotki. Należy również ocenić dostęp do wgniecenia – nierzadko wymaga także demontażu tapicerki drzwi, podsufitki lub innych elementów wnętrza, aby dostać się do blachy od środka.

Do zalet usuwania wgnieceń metodą PDR zaliczamy niski koszt, krótki czas naprawy oraz brak śladu po przeprowadzeniu naprawy, czyli brak spadku wartości auta.

Metoda usuwania wgnieceń na klej – odmiana metody PDR

Gdy nie ma możliwości uzyskania dostępu do wgniecenia od środka – np. w słupkach, progach, tylnej części błotnika – stosuje się metodę „na klej”, będącą częścią techniki PDR.

Kiedy się sprawdza?

  • przy trudno dostępnych wgnieceniach (bez dostępu od wewnątrz)
  • gdy lakier jest nienaruszony
  • na elementach o niewielkiej krzywiźnie – metoda nie działa dobrze na bardzo wypukłych lub mocno przetłoczonych powierzchniach

Na oczyszczoną i odtłuszczoną powierzchnię nakłada się specjalny grzybek (puller) za pomocą kleju termotopliwego. Po zastygnięciu kleju grzybek jest delikatnie pociągany za pomocą specjalnego młotka bezwładnościowego lub innego urządzenia. Proces powtarza się kilkukrotnie, aż do osiągnięcia idealnej płaszczyzny. Na koniec klej usuwa się przy użyciu specjalnego środka czyszczącego.

Metoda ta nie narusza struktury lakieru i nie wymaga ponownego malowania elementu. Stosuje się ją, gdy dostęp do elementów poddawanych naprawia od wewnątrz jest utrudniony, np. przy braku dostępu do wgniecenia karoserii od wewnątrz, przy niewielkich krzywiznach, ale metoda nie działa dobrze na bardzo wypukłych lub mocno przetłoczonych powierzchniach. Technika ta jest bardziej czasochłonna i wymaga ogromnej wprawy. Przy nieprawidłowym użyciu siły można łatwo uszkodzić lakier lub „przeciągnąć” blachę.

Klasyczna naprawa wgnieceń w karoserii

Jeśli wgniecenie jest głębokie, lakier został uszkodzony lub pod spodem znajduje się warstwa szpachli – konieczna będzie tradycyjna naprawa blacharska.

Kiedy się sprawdza?

  • głębokie wgniecenia i uszkodzenia struktury blachy
  • widoczne uszkodzenia lakieru – odpryski, pęknięcia, rdza
  • poprzednie naprawy z użyciem szpachli, która uniemożliwia PDR

Serwis blacharsko-lakierniczy prostuje element, a następnie powierzchnia jest szpachlowana, szlifowana i lakierowana. To proces bardziej czasochłonny i kosztowny, ale w niektórych przypadkach niezbędny, by przywrócić estetykę i ochronę antykorozyjną.

Wymiana elementu – kiedy naprawa wgniecenia w samochodzie jest niemożliwa lub nieopłacalna?

W przypadku bardzo dużych uszkodzeń, gdy prostowanie blachy jest nieopłacalne lub element jest trudny do naprawy (np. wzmocnienia, profile zamknięte) – zaleca się jego wymianę. Dotyczy to również sytuacji, gdy naprawa wgniecenia samochodu metodą PDR naruszyłaby sztywność blachy, co doprowadziłoby do pęknięcia lakieru i powstania ogniska korozji. Również w przypadku wgniecenia blachy w elementach konstrukcyjnych, np. w słupku.

Kiedy się sprawdza?

  • wgniecenia przekraczają kilka–kilkanaście centymetrów
  • uszkodzona została struktura nośna
  • koszt naprawy przewyższa wartość nowego elementu

Uszkodzony element (np. drzwi, błotnik, maska) jest demontowany i zastępowany nowym lub używanym, odpowiednio przygotowanym i polakierowanym.

Naprawa wgniecenia w samochodzie – wybór odpowiedniej metody i profesjonalne wykonanie

Wybór odpowiedniej technologii naprawy zależy od kilku kluczowych czynników:

  • wielkość i głębokość wgniecenia – im mniejsze, tym większe szanse na naprawę metodą PDR
  • stan lakieru – każda rysa, odprysk czy pęknięcie dyskwalifikuje PDR
  • historia napraw – miejsca wcześniej szpachlowane lub lakierowane mogą nie nadawać się do naprawy bezinwazyjnej
  • dostęp do wgniecenia – np. wewnętrzne strony progów lub słupków mogą wymagać metody na klej albo tradycyjnej naprawy

Profesjonalna naprawa wgnieceń w samochodzie może przebiegać szybko, skutecznie i bez konieczności lakierowania – o ile pozwala na to charakter uszkodzenia. Nowoczesne metody, takie jak PDR, pozwalają uniknąć ingerencji w strukturę lakieru i zachować fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne. W bardziej wymagających przypadkach – gdy w grę wchodzi uszkodzenie lakieru, głębokie wgniecenie lub wcześniejsze naprawy – z pomocą przychodzi klasyczna technika blacharsko-lakiernicza. Kluczem do sukcesu jest jednak trafna diagnoza i doświadczenie specjalisty, który dobierze najefektywniejszą metodę.